- Ha csak poros, itt-ott kicsit sáros a bringa, akkor megteszi egy kis ultrás, vizes szivacs, és törlőkendő - no meg az elhagyhatatlan láncápolás - melynek a rejtelmeiről itt írtam - és már készen is vagyunk.
- De a "nyakig" koszos sáros, lánczsíros bicajnál viszont sokszor a kitartó kínlódás sem hoz igazi eredményt. - és előbb-utóbb rá kell jönnünk, hogy az egyetlen hatékony megoldás a nagynyomású mosás, annak minden kockázatával együtt.
Ime a "recept" - Máthé Kerékpár módra :
Keressünk egy minőségi autómosót, ami az alábbiakat tudja:
- jól vegyszerezett
- forróvizes
- nagynyomású
Ezekből bármelyik nem teljesül, kár is nekikezdenünk!
Tehát hiába van otthon nagynyomású mosónk, sajnos nem hoz kellő eredményt. (Tapasztalatból tudom...)
Jó, ha van egy kerékpár állványunk is - de ha nincs, egy barát, vagy barátnő is megteszi, aki bevállalja, hogy nyakig vizes lesz. :)
(Hiányukban nem tudjuk körbeforgatni szabadon a hajtóművet, ill. a nagy nyomás felborítja a bringánkat.)
Nagyon fontos momentum jön:
Készítsünk rongycsíkokat!
Ezekkel fogjuk letömíteni a csapágyazásokat.
Minden csapágy mellett, alaposan tekerjük körbe a tengelyeket a - rongycsíkokkal, jó szorosan - ott, ahol bemehetne a víz.
Ezek a következők:
- szabadonfutó, a küllők és a nagylánckerék között - itt a legérzékenyebb!
- első, ill. hátsótengely kétoldalt
- monoblokk kétoldalt
- teló szimeringeknél
- pedálok
- kormánycsapágyak
- nyílt végű nyeregcsöveknél, a nyereg alatt
(A szabadonfutónál figyeljünk a forgásirányra, hogy a kerék forgásakor ne tudjon kitekeredni a rongy!)
Ha ezt rendesen megcsináltuk, onnantól "tolhatjuk neki" keményen
- a láncnak, lánckeréksornak is, meg mindenhol, ahol koszos. (Azért a váltókaroknál figyeljünk - de az nem is szokott állni a koszban, és persze a mindenféle elektromos kütyüket is szedjük le mosás előtt. Lámpák, komputerek, stb.)
A hátsó lánckeréksort persze érdemes "élben veretni", hogy jól kijöjjön a sok láncspray maradék, és hogy - a rongy ellenére - még véletlenül se menjen be a csapágyba a víz.
A jó mosó teljesen megtisztítja a kerékpár minden részletét. A lánctányérok, lánckeréksor, lánc, mintha új lenne.
És igen - jó ha van egy kompresszorunk, amivel ki tudjuk fújni a vizet a nem kívánt helyekről - leginkább is a láncszemek, váltó és fékek környékéről.
Ennek hiányában marad a törölgetés, szárítkozás...
Ezután óvatosan kiszedhetjük a rongycsíkokat. Törölgessük át a bicónkat. Várjuk meg, amíg a lánc teljesen meg nem szárad. Ebben segíthet, ha 1-2 kilométert - pl. hazáig - kenetlen lánccal megyünk.
Végül ha már mindenhol kiszáradt a bicajunk, ne felejtsük el megkenni a fontosabb pontokat, mint:
- lánc - kerékpár láncsparay-el, és csak nagyon vékonyan!
- váltók forgáspontjai
- bowdenek ki és belépése
- fék forgáspontok - "V" fék esetén
- sztender forgáspont, stb.
Ha elég körültekintően jártunk el, szinte egy új bicajnak örülhetünk -
- viszont ha nem voltunk elég ügyesek a tömítéseknél, akkor bizony arra kell számolnunk, hogy beáztattuk a csapágyakat, amik megrozsdásodnak, és recsegni-ropogni kezdenek másnapra - és szedhetjük szét az egészet, újra csapágyazni.
Hát, ezekkel az ajánlásokkal kívánunk sok sikert a "challeng"-hez - de ha valaki úgy érzi kevés az ambíciója és felkészültsége - bátran hozza hozzánk a bicaját, mi szeretjük a kihívásokat. :)
Máthé Tamás
... Miért ne bringáznál Te is? ...
GEPIDA kerékpárok, Debrecen