Sziasztok!
Szeretjük, vagy nem szeretjük, lassan itt az esős időszak, és bizony ilyenkor jobban kell vigyáznunk a bicónkra is - de persze a tavaszi, és esősebb nyári időszakokra is hasznos az alábbi néhány "Gepida specifikus" jó tanácsunk, és tippünk:
Lánc:
- Ez az az időszak, amikor gyakrabban kell a láncunkat ellenőrizni, mert a víz, nagyon hamar le tudja mosni a kenőanyagot. Részletek itt!
Nagy hidegben a megdermedő sprés láncnak kis "csipogós" hangja lehet - de ez nem okoz bajt, viszont kenés nélkül a lánc hamar rozsdásodik ilyenkor, nehéz lesz tekerni, és a lánc és lánckerekek is gyorsan fognak kopni, a zajosságról nem is beszélve.
Gumik:
Ha kopott a gumitok, csere!
Érdemes enyhén erősebb mintázatot választani erre az időszakra, és egy kicsit kisebb guminyomással mennetek - így jobban tapad, és alkalmazkodik az út felületéhez az abroncs.
(Vannak akik tartanak téli kerék garnitúrát, mint az autónál. Okos dolog, és akár 20 ezer Ft alatt is "kijöhet a matek".)
Fékek:
Érdemes új fékbetétekkel nekiindulni a téli szezonnak!
Esős időben a "V" -fékek betétei gyorsan kopnak, mert a vízzel együtt a homok is bekerül a pofák alá.
Meglehetősen hamar el tud fogyni ilyenkor egy betét, és csak azt vesszük már észre, hogy a peremünket marja, a fékbetét kilógó fém része. (Lásd a képen egy új, és egy "vasrafutott" betét!)
Vigyázz! Nagy hidegben a víz és hó, rá tud fagyni a peremre és úgy érzed, mintha nem lenne féked!
(Akinek tárcsafékje, vagy kontrája van - most itt az ideje használni, és élvezni az előnyeit.)
Világítás:
- A sárvédőkön lévő vezeték csatlakozási pontok könnyen lesznek kontakthibások a víz, de főleg a sólé hatására. Ezért egy kis zsírral, mindkét oldalon kenjük be ezeket a pontokat, hogy a víz, sólé, ne férjen hozzá.
(Érintett modellek: Alboin 100, 200, 200Pro, ill. régebbi 300-asok, valamint az összes Reptila modell.)
Az AXA "Standlight" hátsólámpákat (Érintett modellek: Alboin 100, 200, 200 Pro, ill. Reptila 50, 100, 200) óvjuk a nagymosású mosótól, de nagy eső után is érdemes szétpattintani - egy mozdulat, szerszám nélkül megy - és megnézni, nem került-e bele víz. Ha igen, ki kell szárítani, ecsettel az elektronikáról az oxidport letisztítani, és egy kis WD 40-el befújni.
(Beázáskor előfordulhat, hogy az állófunkcióból nem kapcsol ki a lámpa, tehát megállás után csak világít, és világít, míg le nem merül az elem . Amúgy nagy baj ekkor sincs, mert "közönséges" lámpaként továbbra is funkcionál, ha tekerünk.)
Váltórendszer, és bowdenek:
- Minden bowden és bowdenház csatlakozásnál kenjetek egy kis zsírt oda, hogy ne tudjon a víz és pára bemenni! (A korrodált, gyűrődött fék ill. váltóbowden, pontatlan funkciókat eredményez!)
- A váltócsapokhoz, forgáspontokhoz (első és hátsó váltónál is) fújjatok egy kis WD 40-et, hogy ne tudjon "összerohadni" a sólétől, párától.
Egyéb alkatrészek:
Összességében igaz, hogy szinte minden alkatrésznek árt a nedvesség, sólé. Ez kivált igaz az alumínium alkatrészekre, melyeknek a felületét csúnyán meg tudja marni a só. Szóval érdemes sűrűbben leöblíteni a veszélyeztetett részeket.
-
Hát, ennyi jutott az eszembe. :)
Bizony végig olvasva látszik, hogy nem tesz jót egy szép és jó kerékpárnak a téli bicajozás, tehát aki sokat megy esőben - és van rá lehetősége - érdemes elővennie a régi, viseltesebb járgányát, és kineveznie "téli kerékpárnak" . :)
Jó bicajozást kívánva:
Máthé Tamás
(Gepida kerékpár, Debrecen)
... Miért ne bringáznál Te is? ...