Aktuális E-Bike (elektromos kerékpár) készletünk itt!
Figyelem!
A vastagon szedett szavak összeolvasásával, a tartalom lényegét kapod! A képek nagyíthatók!
Mi is az a "Pedelec"? - vagy E-Bike? - vagy elektromos kerékpár?
A név, egy rövidítés, amely így áll össze: Pedal Eletric Cycle - amiről én azt gondolom, hogy egy új korszak kezdete.
Ezt úgy értem, hogy ahogy a bakelitlemezekből MP3 lejátszók, a tárcsázós telefonból érintőképernyős kütyük, a postai levelekből mailek, lettek - úgy nyílt most meg egy új dimenziója a kerékpározásnak - mert megjelentek az elektromos kerékpárok.
A "velociped" egy évszázada jelentősebb átalakulás nélkül tette a dolgát, és az elektronika sem "tette be a lábát" - mind ez ideig. De most változott a helyzet, mert előtérbe kerültek a mindenféle elektromos kerékpárok...
Mi a különbség az E-Bike (elektromos kerékpár), és a Pedelec között?
- Szigorúan véve, az E-Bike, az olyan elektromos motorral szerelt elektromos kerékpár, melyek pedálozás nélkül is képesek haladni - míg a Pedelec, csak akkor ad rásegítést, ha tekerünk is.
(A megítlésnek jogi oldala is van, miszerint az E-Bike elektromos kerékpárok - nyugat-európában - csak bukósisakkal, rendszámmal használható, míg a Pedelec, "sima" kerékpárnak minősül.)
Tekintve, hogy a "köznyelvben" az E-Bike elnevezés terjedt el, így kommunikációjában a Gepida is az E-Bike elnevezést használja a pedelec kerékpárjaira.
Hogyan definiálhatnánk?
- A pedelec egy olyan hybrid rendszerű elektromos kerékpár, mely csak abban az esetben segít rá a hajtásra, ha mi is tekerünk. Szóval ezért "hybrid", mert ha mi nem tekerünk, akkor ő sem segít! :) Persze ez így leírva, csak egy dolog, próbálni ... hm... az egészen más!
"Nyomatékszenzor" - vagy
"pedálszenzor"?
- A nyomatékszenzoros rendszernél egy érzékelő "érzi", hogy milyen erővel nyomjuk a pedált.
Ez egy korszerűbb, intelligensebb megoldás- de egyben drágább is. Jellemzően 500 ezer Ft feletti gépekről beszélünk.
- A pedálszenzoros (sebesség érzékelős) rendszernél a pedálozás megindítását érzékeli egy szenzor. Ez egy olcsóbb, egyszerűbb megoldás. Jellemzően 250 - 400 ezer Ft magasságban a gépek.
Honnan a Pedelec (E-Bike) ötlete?
- Egon Gelhard 1982-ben szabadalmaztatta Németországban a pedelecet, mint megvalósítható technológiát, de a digitális motorvezérlés, annyira gyermekcipőben járt még, hogy nem talált gyártót, mig nem 1993-ban a YAMAHA a szárnyai alá vette az ötletet. Persze a konkurencia is egyből lépett, és beszállt a versenybe a Sanyo, Panasonic, Honda, és Suzuki is - számos más nagy név mellett.
És ki győzött a versenyben?
- Minden, magára adó kerékpár márka - így a Gepida is - épített pedeleceket, különféle motorokkal, míg nem - a 2010-es évek elején - a BOSCH valósággal berobbant motorjaival a piacra, melynek eredményéül, ma már több mint 50 nagy kerékpárgyártónak szállít be - és hagytak fel kb. ugyanennyien a saját fejlesztéssel.
Miből építkezik a GEPIDA ?
Eleinte Yamaha motorokkal szerelte a pedelecjeit, miközben a saját Gepida GPDS rendszerét is fejlesztette - de ahogy írtam - mivel a BOSCH, majdnem "mindent vitt", így 2016-tól már a Gepidákat is, a legjobb fejlesztésű BOSCH, valamint Bafang középmotorokkal építik.
Modelpaletta itt! Aktuális készletünk itt!
Mire jó a pedelec egyáltalán?
- A választ nehéz szavakba önteni, ki kell próbálni! - mondjuk nálunk, a Máthé Motor és Kerékpár, debreceni Gepida kereskedésében. :)
A rejtély talán abban van, hogy megtartja a kerékpározás élményét, mely laza könnyedséggel párosul.
Sok ügyfelünk ült fel kétkedve a teszt pedelecjeinkre, de higgyétek el, mindenki fülig érő szájjal szállt le! :)
Hogyan lehetne a hatását érzékeltetni?
- Nekem elsőre az autó szervokormánya, szervófékje jutott az eszembe.
A könnyed elegancia, és komfortérzet.
Mennyire segít rá, és mikor?
- Egy kézreeső billenőkapcsolóval lehet beállítani a rásegítés mértéket, egészen pontosan azt, hogy mekkora erővel (nyomatékkel) szeretnél tekerni. Ha emelkedő érkezik, vagy szembeszél, hát semmit nem veszel észre belőle, mert olyankor jobban rásegít.
(Maga a motor és az egész rendszer, tele van nyomaték, sebesség, és egyéb érzékelőkkel, melyek információi alapján a motor intelligensen reagál minden üzemi körülmény között.)
Milyen gyorsan lehet vele menni?
- Maga a BOSCH motor, hatalmas tartalékokkal rendelkezik, mind nyomatékban (gyorsítási készség) mint teljesítményben (végsebesség lehetősége) tekintetében. Azonban a szigorú EU-s szabályzók szerint, csak akkor nem kell rá rendszám, meg biztsosítás, és a vezetőre bukósisak - azaz tekintik még jogi értelemben kerékpárnak - ha a teljesítménye nem haladja meg a 250W-ot, valamint 25 km/óra sebesség felett, a rásegítés fokozatosan, lágyan kikapcsol.
(Vannak az úgynevezett "speed tipe"-ok, melyek 45 km/h-nál oldanak le, de ezzekhez a már említett rendszám, biztosítás, stb. kell.)
Hol próbálhatnám ki?
- Például nálunk! :))
Máthé Motor és Kerékpár (Yamaha Máthé), Gepida kerékpár kereskedésünkben Debrecenben!
Többféle Gepida E-Bike teszt modell is rendelkezésetekre áll. Legyen az első agymotoros, közép motoros, női city, vagy éppen trekking. A két rendszer összehasonlítása is érdekes lehetőség.
(A teszt előtt előzetes bejelentkezést kérünk elérhetőségeinket, valamint a teszthez személyi gazolvány szükséges!)
Mekkora utat tudok megtenni vele?
- Ez nyílván a rásegítés mértékétől függ, de a nagyméretű komplex kijelzőn, mindent látsz - így azt is hogy még hány kilométerre elég az akku aktuális töltöttsége - az adott rásegítés mellet - de jó közelítéssel mondhatjuk, hogy a nagyobb terhelés mellett is 50-60 kilométert garantáltan.
A Gepida E-Bike-ben a legkorszerűbb - legnagyobb energia sűrűségű - Litim-ion akkuk vannak, (8,2 Ah, 1990 gramm), melyek mintegy 800 alkalommal tölthetők újra.
Mi van ha útközben lemerül az akkum?
- Semmi gond, pontosabban annyi azért van, hogy úgy kell tekerned, mint egy "sima" bicajjal, de ha hosszú túrára megy valaki, tegye be a kisméretű töltőt, és ahol van egy konnektor, ott már lehet pedelecet is tölteni!
Érdekességnek jegyzem meg, hogy a Bükkben tekerve, mintegy 70 km-en, és 1.600 méter össz szintemelkedés alatt, a töltöttségem felét sem vesztettem el! (A leírásban, szakaszonként, kékkel kiemeltem, az E-Bikére vonatozó tapasztalatokat.)
Amúgy kb. 2 óra alatt, a teljes töltöttség 80%-a elérhető. A teljes töltéshez pedig 4 óra szükséges.
Nyugateurópában a városok forgalmasabb helyein, töltőállomások, dokkolók vannak kialakítva, ahol "tankolhat" a bringás bármikor, de ma már a magyar vendéglátósok is versengenek az E-Bikések kegyeiért, mert amíg töltődik az akku, addig fogyaszt a bicajos. :).
Milyen jellegű pedelecek léteznek a Gepida palettáján?
- Bátran mondhatjuk, hogy szinte minden kategóriában képviselteti magát, mint:
- agyváltós city, 26, és 28-as kerékmérettel,
Teljes modellpaletta itt! (Gepida City pedelec videó itt!)
- láncváltós trekkingek,
(Gepida Trekking pedelec videó itt!)
-montik a hegyekbe - akár "fully",össztelós - kivitelben is,
(Gepida MTB pedelec videó itt!)
- vagy éppen cruiser is létezik, csak úgy mint a tandem.
Milyen garanciákat vállal a Gepida a termékeitre?
- vázaira, a már megszokott Gepida élettartam garanciát,
- a BOSCH rendszerre, az akkumulátorral együtt 2 évet,
- a kerékpár egyéb alkatrészeire, szintén a szokásos 1 év vonatkozik
Érdekességek:
- A pedelec, hatalmas fejlődésben van már.
- Japánban 2014-ben, kétszer annyi pedelecet adtak el mint robogót, és háromszor annyit, mint nagymotort.
- Nyugat-európában milliós nagyságrendeket adnak évente, és ez a szám töretlenül növekszik.
- Úgy tűnik, hogy minden korosztály nyitott a pedelec újdonságára.
- A GEPIDA "duplán" magyar, hisz a kerékpár is, meg a BOSCH motor is hazánkban készül!
- Ha pedig kérdésed maradt, hívjál bátran bennünket!
Máthé Tamás
... Miért ne bringáznál Te is? ...