Ezúttal arról írok, hogy hogyan érdemes ápolnunk a kerékpárunk láncát.
(A vastagon szedett szavak összeolvasásával a lényeget kapod!)
Nos, a kerékpár összes gépészeti berendezése - vagy találóbb lenne azt írnom, hogy "kirendezése" ? - ki van téve mindenféle káros környezeti hatásnak.
(Gondoljunk csak az autónk motorjára, sebességváltójára, amik zárt térben, olajban futnak, míg a bicajláncot és lánckerekeket veri az eső, hullik rá a sár, homok, meg minden. (Lásd kép!)
Mit kezdjünk hát a lánccal?
Alapvetően két megoldás adódik:
Az első, hogy nem csinálunk vele semmit, soha nem kenjük, nem ápoljuk. Így 1-2 hét alatt kifényesednek a görgők, és ugyan csörög-zörög és nyiszog az egész, meg hamar el is kopik a lánckerekekkel együtt, de higyjétek el, ennek is vannak előnyei:
- nem kell időt fordítani a láncápolásra, - nem ragad bele a homok, - nem lesz olajos a nadrágunk, - és soha nem kell csengetnünk, mert már mindenki messziről hallja, hogy jövünk... :))
Második lehetőség a rendszeres karbantartás.
Bevallom, én ennek a pártján vagyok - még ha macerás is - mert csak egy jól futó, csendes lánccal igazán élvezet a tekerés.
És akkor nézzük, hogy miként is? Miért is?
Alapigazság, hogy a kenőanyagot oda kell eljuttatni - és ezzel együtt a homokot/vizet onnan kell kizárni - ahol fém a fémen csúszik!
És hogy értsük is!
Ahogy az ábrán is látható, a legkritikusabb rész a "belső hevederek", és a "csapok" illesztésénél van, ahol a két alkatrész egymáson elfordul. (Piros nyíl.)Továbbá a "görgő" is itt forog a "belső heveder" vállán, mikor rágördül a lánckerékre. Ha itt kellő mennyiségű, és viszkozitású (sűrűségű) kenőanyag van, akkor csökken a surlódás, könnyebb, csendesebb a hajtás, lassúbb a kopás. További fontos körülmény az, hogy ahol megfelelő kenőanyag van, oda nehezebben fér be a víz, és homok.
És akkor a "know-how", hogy mit, és hogyan:
(Én az álatalam is alkalmazott, gyors, és hatékony módszert írom itt le - pontokba szedve - melynek alapfeltétele, egy előzetesen gondozott hajtáslánc. A képen a saját láncom, egy szezon utáni állapotban.)
1, - Egy koszos ronggyal húzzuk át alaposan a láncunk minden oldalát, a pedálokat hátrafelé hajtva.(Ez kb. 2 perc.) Ekkor a kosz / homok nagy részét eltávolítottuk, de a hevederek és csapok közé nem vittük be a szennyeződést.
(A kerékpáron fennt lévő lánc, mindenféle vegyszerrel, ecsettel, és egyébbel való mosogatása, általában többet ront, mint használ. A mosószer jól beviszi a kritikus helyekre a homokot, és recsegni fog az egész mindenség, és a tetejében minden úszni fog a bicaj 2 méteres körzetében.
(Ha valaki alaposan ki akarja mosni a láncát - aminek lehet létjogosultsága - az szerelje le a láncát, és úgy mossa ki alaposan, pl. kólásüvegben benzinnel, "több léből".)
2, - A megtsiztított láncra, megfelelően nagy viszkozitású láncsprayt fújjunk, egyenletesen, nagyon vékonyan! - szintén hátra felé hajtva a pedáljainkkal. (Ez kb. 1 perc!)
És megint egy nagyon fontos dolog: Felejtsétek el a mindenféle híg műszer, varrógép stb. olajat, meg a WD40-t is! Ezek bemossák a homokot ahová nem kellene, és kenés után elmegy a kedvetek a biajozástól is, mert olyan csúnya hangja lesz - főleg a hátsó kisebb lánckerekeken - és még "darálni" is fog az egész. (Sajnos sok, kimondottan kerékpárlánc olaj is alkalmatlan a feladatára!)
A megfelelő kerékpár láncspray jó kúszási tulajdonsággal rendelkezik - bemegy ahova kell - majd az oldószer elillanása után szinte olyan ragacsossá válik, mint a híg méz.
Tehát ha sprayt vesztek, merjétek kérni az eladót, hogy engedje meg tesztelni a viszkozitását. A kifújt anyagnak "szálat kell húznia" a két ujjatok között, mikor azokat szét és összezárjátok. (Javaslom az ARECAL gyártmányt. A 400 ml-es kiszerelés egy családnak kb. egy életre elég. )
3, - Mintegy 2 perces várakozás után - mikor az oldószer már elillant a sprayból - újra töröljétek át a láncot, ezúttal egy tisztább ronggyal. (Ez is kb. 1 perc.) ( Ez nagyon fontos, mert ha sok és fölösleges kenőanyag marad a láncon, az gyűjti a homokot, és szépen "betermeli" a lánckerék sorokba, ill. rá a nadrágotokra! :)
Milyen időközönként kell kenni a láncot?
Erről leginkább a láncgörgők színe árulkodik. Ez a legjobb indikátora az alábbiak szerint:
- fújás után színtelen réteg a görgőkön - opálosan fényes
- néhány 100 métert követően - csillogóan fekete görgők
- elég sok (100-200km) használat után
- mattfeketévé válnak a görgők. Ekkor már lehet lassan ápolásra gondolni!
- a mattfekete után kezdenek hamuszürkévé válni. Ekkor már nem érdemes tovább halasztani a kenést!
- a görgők kezdenek kifényesedni - Hmmm... Elkéstél, vagy jó nagy esőbe mentél. Gyorsan lánc-ápolás, vagy le is szerelheted a csengőd, úgy is hallani fogják, hogy jössz. :))
Hát ennyi! Ha kicsit hosszúnak tűnik, akkor íme egy rövidített változat:
Ha már mattfekete, vagy hamuszürke a görgőd, akkor: törlés - fújás - törlés, és mindez 5 perc alatt :))
Jó lánckenegetést mindenkinek! Üdvözlettel: Máthé Tamás
.... miért ne bringáznál Te is?....
GEPIDA kerékpár Debrecen