Ajánlott termékek

Hírlevélre jelentkezem:


Leiratkozás:

facebook

Hogyan ápoljuk a láncot?

 

 

       Ezúttal arról írok, hogy hogyan érdemes ápolnunk a kerékpárunk láncát.

(A vastagon szedett szavak összeolvasásával a lényeget kapod!)

 

 

Nos, a kerékpár összes gépészeti berendezése  -  vagy találóbb lenne azt írnom, hogy "kirendezése" ? -  ki van téve mindenféle káros környezeti hatásnak.

(Gondoljunk csak az autónk motorjára, sebességváltójára, amik zárt térben,  olajban futnak, míg a bicajláncot és lánckerekeket veri az eső, hullik rá a sár, homok, meg minden(Lásd kép!)

 

 

Mit kezdjünk hát a lánccal?

 

Alapvetően két megoldás adódik

Az első, hogy nem csinálunk vele semmit, soha nem kenjük, nem ápoljuk. Így 1-2 hét alatt kifényesednek a görgők, és ugyan csörög-zörög és nyiszog az egész, meg hamar el is kopik a lánckerekekkel együtt,  de higyjétek el, ennek is vannak előnyei:

- nem kell időt fordítani a láncápolásra,  - nem ragad bele a homok,  - nem lesz olajos a nadrágunk,   - és  soha nem kell csengetnünk, mert már mindenki messziről hallja, hogy jövünk... :))

 

Második lehetőség a rendszeres karbantartás.

Bevallom, én ennek a pártján vagyok  -  még ha macerás is  -  mert csak egy jól futó, csendes lánccal igazán élvezet a tekerés.

 

És akkor nézzük, hogy miként is? Miért is? 

 

Alapigazság, hogy a  kenőanyagot oda kell eljuttatni - és ezzel együtt a homokot/vizet onnan kell kizárni -  ahol fém a fémen csúszik!

 

 

 

 

 És hogy értsük is!

 

Ahogy az ábrán is látható, a legkritikusabb rész a "belső hevederek", és a "csapok" illesztésénél van, ahol a két alkatrész egymáson elfordul. (Piros nyíl.)Továbbá a "görgő"  is itt forog a "belső heveder" vállán, mikor rágördül a lánckerékre.  Ha itt kellő mennyiségű, és viszkozitású (sűrűségű) kenőanyag van, akkor csökken a surlódás, könnyebb, csendesebb a hajtás, lassúbb a kopás.  További fontos körülmény az, hogy ahol megfelelő kenőanyag van, oda nehezebben fér be a víz, és homok.

 

 

És akkor a "know-how", hogy mit, és hogyan:

 

(Én az álatalam is alkalmazott, gyors, és hatékony módszert írom itt le -  pontokba szedve -  melynek alapfeltétele, egy előzetesen gondozott hajtáslánc. A képen a saját láncom, egy szezon utáni állapotban.)

1, - Egy koszos ronggyal húzzuk át alaposan a láncunk minden oldalát, a pedálokat hátrafelé hajtva.(Ez kb. 2 perc.) Ekkor a kosz / homok nagy részét eltávolítottuk, de a hevederek és csapok közé nem vittük be a szennyeződést.  

  (A kerékpáron fennt lévő lánc, mindenféle vegyszerrel, ecsettel, és egyébbel való mosogatása, általában többet ront, mint használ. A mosószer jól beviszi a kritikus helyekre a homokot, és recsegni fog az egész mindenség, és a tetejében minden úszni fog a bicaj 2 méteres körzetében.   

 (Ha valaki alaposan ki akarja mosni a láncát  - aminek lehet létjogosultsága  -  az szerelje le a láncát, és úgy mossa ki alaposan, pl. kólásüvegben benzinnel, "több léből".)

 

 

 

 

2, - A megtsiztított láncra, megfelelően nagy viszkozitású láncsprayt fújjunk, egyenletesen, nagyon vékonyan!  -  szintén hátra felé hajtva a pedáljainkkal. (Ez kb. 1 perc!) 

 

És megint egy nagyon fontos dolog:  Felejtsétek el a mindenféle híg műszer, varrógép stb. olajat, meg a WD40-t is!   Ezek bemossák a homokot ahová nem kellene, és kenés után elmegy a  kedvetek a biajozástól is, mert olyan csúnya hangja lesz  -  főleg a hátsó kisebb lánckerekeken  -  és még "darálni" is fog az egész.  (Sajnos sok, kimondottan kerékpárlánc olaj is alkalmatlan a feladatára!)

 

A megfelelő kerékpár láncspray jó kúszási tulajdonsággal rendelkezik  -  bemegy ahova kell - majd az oldószer elillanása után szinte olyan ragacsossá válik, mint a híg méz.

 

Tehát ha sprayt vesztek, merjétek kérni az eladót, hogy engedje meg tesztelni a viszkozitását.  A kifújt  anyagnak  "szálat kell húznia"  a két ujjatok között, mikor azokat szét és összezárjátok. (Javaslom az ARECAL gyártmányt.   A 400 ml-es kiszerelés  egy családnak kb. egy életre elég. )

 

 

3, - Mintegy 2 perces várakozás után  -  mikor az oldószer már elillant a sprayból  -  újra töröljétek át a láncot, ezúttal egy tisztább ronggyal. (Ez is kb. 1 perc.)  (  Ez  nagyon fontos, mert ha sok és fölösleges kenőanyag marad a láncon, az gyűjti a homokot, és szépen "betermeli" a lánckerék sorokba, ill. rá a nadrágotokra! :)

 

Milyen időközönként kell kenni a láncot?

 

Erről leginkább a láncgörgők színe árulkodik. Ez a legjobb indikátora az alábbiak szerint:

 

- fújás után színtelen réteg a görgőkön - opálosan fényes  

 

- néhány 100 métert követően - csillogóan fekete görgők

 

- elég sok  (100-200km)  használat után

 

 mattfeketévé válnak a görgők. Ekkor már lehet lassan ápolásra gondolni!

 

- a mattfekete után kezdenek  hamuszürkévé válni.   Ekkor már nem érdemes tovább halasztani a kenést!

 

- a görgők kezdenek kifényesedni  -  Hmmm... Elkéstél, vagy jó nagy esőbe mentél. Gyorsan lánc-ápolás, vagy le is szerelheted a csengőd, úgy is hallani fogják, hogy jössz. :))

 

 

Hát ennyi!    Ha kicsit hosszúnak tűnik, akkor íme egy rövidített változat:

  Ha már mattfekete, vagy hamuszürke a görgőd,  akkor:   törlés - fújás - törlés,  és mindez  5 perc alatt :))

 

Jó lánckenegetést mindenkinek!                               Üdvözlettel:  Máthé Tamás

 

.... miért ne bringáznál Te is?....

 

GEPIDA kerékpár Debrecen

  

 

« Vissza




Elérhetőségek


  • 4033 Debrecen, Sámsoni út 104.
  • Tel: (52) 532-555
  • E-mail:
  • Web: www.mathekerekpar.hu

Térkép


4033 Debrecen, Sámsoni út 104.

Itt is megtalálsz minket:


1993-2013 Máthé Motor Debrecen - Minden jog fenntartva WebDeb - Ahol a weblapok születnek